Trasa rowerowa Władysławowo – Hel

Obie z mamą nie przepadamy za leżeniem na plaży i prażeniem się w słońcu – chociaż ciepełko jest pośród rzeczy przez nas bardzo lubianych, dlatego podczas wakacyjnego pobytu w Jastrzębiej Górze starałyśmy się urozmaicać  czas wycieczkami i różnymi aktywnościami. Jeden z dni poświęciłyśmy na wycieczkę rowerową do Helu, która wiodła trasą rowerową Władysławowo – Hel.  Dołożyłyśmy do niej jeszcze dojazd z Jastrzębiej Góry, w której wynajęłyśmy rowery, do Władysławowa.

TRASA ROWEROWA WŁADYSŁAWOWO - HEL

Trasa naszej wycieczki przedstawiała się tak:

rowerem: Jastrzębia Góra – Władysławowo – Chałupy – Kuźnica – Jastarnia – Jurata – Hel – kutrem: Hel – Jastarnia, rowerem: Jastarnia – Kuźnica – Chałupy – Władysławowo – Jastrzębia Góra

Jak widać trochę oszukiwałyśmy i w Helu zmieniłyśmy środek transportu. Udało nam się dzięki temu zaoszczędzić trochę czasu na obiad 🙂

Władysławowo, Chałupy

Przejazd przez Władysławowo i Chałupy z powodu dużej ilości pieszych chodzących drogą dla rowerów jest najmniej przyjemną częścią trasy. Po jednej stronie mamy drogę, po drugiej pola biwakowe i namiotowe. Jest ruch, nie da się szybko jechać i trzeba cały czas uważać na auta i ludzi. Na szczęście ten etap podróży nie jest zbyt długi. Dalsza jazda ścieżką, to już czysta przyjemność.

ROWEREM PRZEZ PÓŁWYSEP HELSKI, XIĄŻĘ XAWERY W CHAŁUPACH

W Chałupach częstym widokiem są windsurferzy. Przy sprzyjającej pogodzie niebo i woda usiane są żaglami, a brzegi fotografującymi je turystami.

ROWEREM PRZEZ PÓŁWYSEP HELSKI, PORT CHAŁUPY

Kuźnica

Kuźnica spodobała mi się najbardziej, spośród wszystkich miejscowości na trasie. Może nie zachwyca architekturą, wielkim portem, ujmuje za to spokojem i brakiem turystycznego zgiełku. W szczycie sezonu na plaży nie było tłumów, ani skomplikowanych budowli parawaniarskich. Nie widziałam straganów z tandetnymi pamiątkami, nie unosił się smród spalonego oleju… Jednym słowem – Kuźnica to całkowite przeciwieństwo Władysławowa. W morzu się nie kąpałyśmy, ale widać było, że woda jest dość płytka i spokojna, co może być atutem dla osób chcących spędzić wakacje nad morzem z dziećmi.

W Kuźnicy spodobało nam się na tyle, że zatrzymałyśmy się na chwilę odpoczynku. W restauracji Przetwórnia wzięłyśmy deczko za słodką lemoniadę, podaną – oczywiście 🙂 – w słoiku oraz przepyszne ciasto czekoladowe. Takie, które może się śnić po nocach.

Jastarnia

Jastarnia to miejscowość typowo turystyczna, dlatego przejechałyśmy przez nią szybko. Jest tam sporo turystów, a także podturystycznych rozrywek i straganów. Znajduje sę tam też molo z lunetami.

Jurata

“W pewnej chwili rozwarły się fale morza i wynurzyła się z nich młoda nadzwyczaj urokliwa dziewczyna. (…) – Nie lękajcie się – odezwała się (…) melodyjnym głosem – jestem królową tej wody. (…) Zwą mnie Jurata.”

MOLO W JURACIE, WYCIECZKA ROWEREM PRZEZ PÓŁWYSEP HELSKI

Za Juratą tracimy z oczu wodę, a trasa staje się mniej cywilizowana, za to bardziej ciekawa.  Gruntowa ścieżka prowadzi wzdłuż drogi po zalesionych wydmach więc płaskich odcinków jest niewiele. Zakręty, podjazdy, zjazdy… Mi krew zaczęła w końcu szybciej krążyć w żyłach, a mama “przesiadła się” na asfalt stwierdzając, że dla niej jednak emocji na tym odcinku trasy jest trochę za dużo. Taką trasą dojeżdżamy do Helu, który okazał się bardzo uroczym, chociaż niestety lekko tłocznym miasteczkiem.

WYCIECZKA ROWEROWA PRZEZ PÓŁWYSEP HELSKI, NIEDALEKO HELU

Hel

Jako że czas płynął nieubłaganie, a i nasze nieprzyzwyczajone do dłuższych tras pupy miały trochę dość, zdecydowałyśmy się na zmianę środka transportu i wsiadłyśmy na kuter do Jastarni. Rejs trwał około godziny i był miłą odmianą po ponad czterdziestu kilometrach w siodełku. Dla dodatkowych pozytywnych wrażeń kapitan poczęstował nas domowym ciastem 🙂 Z pokładu miałyśmy możliwość objęcia wzrokiem półwyspu od Helu do Jastarni i dystans dzielący oba te miasteczka robił wrażenie. A przecież była to jedynie część trasy.

Dobre rady

Osobom planującym tak długą trasę rowerową proponuję zaopatrzyć się w łatki do dętek lub zapasową dętkę odpowiedniego rozmiaru. Niestety “udało” mi się złapać gumę i ostatnie prawie 10km musiałam przejść pieszo, bo jedyna napotkana po drodze wypożyczalnia rowerów nie miała dętek w potrzebnym rozmiarze.

Liczby:

• Długość trasy Jastrzębia Góra – Hel: 42km
  • Długość trasy Jastarnia – Jastrzębia Góra: 28km
  • Ilość przejechanych kilometrów: 70
  • Koszt wynajęcia rowerów w Jastrzębiej Górze: 30-40zł/rower/dzień lub dobę [zależy od wypożyczalni]